Lancaster LM658 Crew List

Bij het verzetsmonument en het executiemonument staat dit monument voor de bemanning van Lancaster LM 658. De tekst op het monument luidt The Lancaster LM658 and her Crew M.J. Vloedbeld - Wapenveld 2006 You served your Country so proudly Fighting for freedom, so high in the sky The dangerous missions that you had to fly Your life was taken so young and so sadly To give us our freedom we live in today No words can express our feelings We will always remember you and your mates Cheerio old chap We will watch you flying by!! These words are dedicated to: Gerald Hood and the crew of Lancaster LM658

Bron: http://www.lancaster-lm658.co.uk/

Lancaster LM 658

On Saturday 12/08/44 at 2145 hrs, they took off from RAF Waltham

Op zaterdag 12/08/44 om 2145 uur vertrokken ze vanaf RAF Waltham samen met zes andere Lancasters als onderdeel van de tweede golf van een totale formatie van 379 vliegtuigen op weg naar het productie- en communicatiecentrum van Braunschweig, (Brunswick) Duitsland . Aan het stuur zat naast Flt/Lt Paston-Williams Flt/Lt Christopher Holland, eenentwintig jaar oud uit Horsham Sussex op zijn “tweede dickie” (vertrouwensreis). Met uitzondering van de C/O, Wing Commander R.V.L. Pattison en zijn bemanning, elk vliegtuig van 100 vierkante meter droeg een “tweede dickie”. Slechts zes van de zeven vliegtuigen die op die warme augustusnacht van Waltham opstegen, waren voorbestemd om de volgende ochtend veilig naar huis terug te keren.

John Downie was half bij bewustzijn en viel hals over kop door de nachtelijke lucht, hij kwam snel bij en realiseerde zich dat zijn parachuteharnas maar half was vastgemaakt. duidelijk zicht op het brandende wrak van LM658 dat op de aarde valt. Downie zag toen, verlicht door exploderende lichtkogels die uit hun vliegtuig werden geworpen, twee parachute-luifels ver onder hem opzwellen, die hoogstwaarschijnlijk Paston-Williams en Hood zouden zijn geweest. Paston-Williams had inderdaad veel geluk, hij werd op hetzelfde moment als Downie uit het vliegtuig geblazen, hij was veel verder vrij gevallen, kwam net op tijd weer bij bewustzijn om zijn parachute te trekken en landde bijna onmiddellijk in een zacht veenmoeras. Er waren geen verdere ‘parachutes’ te zien, Bruce David was ver buiten het gezichtsveld van Downie nadat hij uit de achterkant van het vliegtuig was gekomen en om redenen waar we alleen maar over kunnen speculeren; Ondanks dat Ramsden, Holland en Williams het vliegtuig met succes hadden verlaten en op de een of andere manier bewusteloos waren geraakt, werden hun lichamen allemaal gevonden binnen 150 voet van het wrak, ‘parachutes aan maar ongeopend’. Ze waren net over de grens in bezet Nederlands gebied neergekomen op landbouwgrond ten noorden van Almelo, tussen de dorpen Hardenberg en Bergentheim om ongeveer

0110 uur lokale tijd, in de ochtend van 13/08/44.
Hood was ondertussen veilig geland, maar bij het ontsnappen uit het brandende vliegtuig had hij ernstige brandwonden aan zijn benen opgelopen. Alleen, in shock en onzeker over zijn exacte positie, werd hij al snel gevonden door Jan Piksen, een lokale verzetsleider die goed geoefend was in het lokaliseren en vasthouden van vliegtuigbemanningen kort nadat ze waren gered. Dus gelukkig voor Hood was hij nu veilig onder de hoede van het lokale ondergrondse netwerk, die hun best deden om hem medische zorg, onderdak en burgerkleding te geven. Kort nadat hij Hood had gered, werd Jan Piksen verraden, in een hinderlaag gelokt en doodgeschoten in de buurt van Haarle, terwijl hij probeerde contact te maken met een andere, pas uitgebouwde bemanning. De volgende dagen werd Hood verplaatst naar het nabijgelegen dorp Nijverdal naar een gevestigd onderduikadres, het huis van M. Ebeltje van der Wal, een weduwe die bij haar drieëntwintigjarige dochter Grietje woonde. Na een week werd besloten dat het veiliger zou zijn als Hood zou verhuizen naar de woning van de familie Ter Avest aan de rand van het nabijgelegen Rijssen. Hier bleef hij tot 01/01/45, toen werd besloten dat Nijverdal weer een veiliger gebied was en op verzoek van M. van der Wal keerde Gerald Hood terug.

Om 09.00 uur op de ochtend van 21/03/45 
kwam Untersturmfurher Paul Hardegan het kantoor van Sandrock binnen en kondigde aan dat de Gerald Hood als spion ter dood was veroordeeld en dat de executie diezelfde avond onverwijld zou plaatsvinden. In het begin was Sandrock geschokt en bezorgd dat er geen behoorlijk proces had plaatsgevonden, aangezien het hem duidelijk was dat Hood inderdaad een gevangengenomen vlieger was, maar orders waren orders en hij was niet bereid om de wil van zijn superieur aan te vechten. Dus die middag werd Hood vanuit de Almelose Gevangenis overgebracht naar het kantoor van Sandrock waar hij de rest van de dag vastgehouden werd, nog steeds in de veronderstelling dat hij op het punt stond te worden overgeplaatst naar een krijgsgevangenekamp.

Omstreeks 22.00 uur van 21/03/45 DD+288
die avond vertrok onder bevel van Georg Otto Sandrock een Duitse stafwagen uit Almelo en vervolgde de weg in de richting van Borne naar het dorp Zenderen. In de auto met Sandrock zaten

Gerald Hood

Gerald Hood en twee Duitse SD-agenten; Ludwig Schweinberger en Franz Josef Hegeman, Schweinberger (die zich vrijwillig had aangemeld om de executie uit te voeren) droeg een 9 mm-pistool dat hem door Hardegan was verstrekt. Aan de rand van Zenderen maakte de auto een bocht naar rechts en kwam aan de bosrand tot stilstand. Hier kreeg Hood te horen dat hij uit de auto moest stappen en over het pad naar het bos moest lopen, gevolgd door Sandrock en Schweinburger. Hegeman, die tijdens het daaropvolgende proces herhaaldelijk verklaarde dat hij “zeer ongelukkig was om erbij betrokken te zijn”, stond op wacht bij de auto. Terwijl ze begonnen te lopen, vertelde Sandrock Hood dat hij ter dood was veroordeeld. Hood zei iets in het Engels, dat Sandrock later verklaarde dat hij het niet verstond, dit waren de laatste woorden van een drieëntwintigjarige Engelse officier, we kunnen alleen maar hopen dat hij ze goed heeft gekozen. Schweinberger hief het pistool en vuurde een schot in de achterkant van Hood’s nek aan de basis van zijn schedel. Ze controleerden of hij dood was en verwijderden zijn horloge en sleepten vervolgens zonder pardon zijn lichaam verder het bos in waar het werd gestript en begraven in zachte aarde dicht bij een bomkrater. Twee dagen later ontmoette Bote van der Wal hetzelfde lot als zijn vriend Gerald Hood op precies dezelfde plek…..

14 dagen later wordt Almelo bevrijd.

German war criminals executed

On this date 13/12/1945, British hangman Albert Pierrepoint executed eleven guards of the Bergen-Belsen concentration camp and two other Nazis in occupied Hameln.

Liberated only eight months before these hangings, Belsen provided the to-us-familiar store of Nazi atrocity stories. Forty-five sat in the dock at the Belsen trial under British military authority, including the notorious camp commandante Josef Kramer — better known as the Beast of Belsen — and the “Angel of Death” Irma Grese.
Those two, and nine others less distinctively nicknamed, faced the gallows. (They were hanged together with two other war criminal convicts not connected to the Belsen trial, Georg Otto Sandrock and Ludwig Schweinberger, for a total of 13.)

Bevrijding Almelo

Op 4 en 5 april 1945 (04/04/1945) waren het de Canadezen die Almelo bevrijden van de Duitse bezetter. … Nadat het zuidelijke en oostelijke deel van Almelo is bevrijd van de Duitsers, zetten de Canadese militairen tegen vier uur in de middag van 4 april 1945 de aanval op het centrum in.

Crash Location/Remains

LM 658 came down on private farmland that at the time of the crash belonged to the Scholten family, situated between the villages of Marienberg and Bergentheim (Crash location Google Maps) in the province of Overijssel, Netherlands. The aircraft had been badly damaged by fire and had broken up. Wreckage was promptly recovered and disposed by the authorities in the usual manner with any reusable salvage shipped back to Germany.

Service History of LM658

03/08/44 Delivered to Squadron.
03-09/08/44 Operational preparation by ground crews and air testing.
Night 10-11/08/44 1st operation to attack V1 rocket installations near Vincly France, aborted due to cloud cover, unable to identify target.
Night 11-12/08/44 2nd operation to attack railway marshalling yards at Douai near Lille, France.
Night 12-13/08/44 3rd operation to attack town of Braunschweig (Brunswick) Germany, took off from Waltham at 2145.
13/08/44 Failed to return, aircraft and crew posted as missing.

Lancaster LM658 Crew List

PILOT
Flight Lieutenant 83930 Harold (Bill) Paston-Williams (RAFVR)

Baled out & evaded (Hengelo) age 33
Died 25/12/76 Truro Cornwall
Son of Frederick and Hilda Paston Williams
Dorking Surrey
Husband of Janet
Father of Alan and Sheila (twins)
Brother to Sylvia and Guy Williams
Known Living Relatives; Alan (& family) and Sheila (& family)

SECOND PILOT
Flight Lieutenant 115325 Christopher Holland (RAFVR)

Killed in crash (on “second dickie” or operational familiarisation trip) age 21
Only son of Godfrey and Violet Housemayne Holland
Lower Beeding nr Horsham, Sussex
Unmarried 12/08/44
Headstone inscription at Hardenberg cemetery; “TO THE WORLD HE WAS BUT A PART, TO US HE WAS ALL THE WORLD, GH & VH”
Brother of Pat & Joanna
Uncle of Christopher Newton
Living relatives: Joanna Newton (Née Holland) Sussex, Christopher Newton & Family, London

REAR GUNNER
Flying Officer J/26845 Bruce Arnold David (RCAF)

Baled out & captured, survived as P.O.W. (Stalag luft I, Barth) age 23
Died c.1980
Son of Ambruise Louis David and Mrs Elizabeth Rose David (remarried, now Reuter) Nee Palko
Stepson of Mr Nicholas G Reuter
Hamilton, Ontario, Canada
Unmarried 12/08/44 (Married post war)
Brother of Flying Officer J.M. David (RCAF)
Living relatives; Dr Dale Palko and family, Canada Ontario?

NAVIGATOR
Pilot Officer 178869 Gerald Hood (RAFVR)

Baled out age 22 and evaded until capture 03/45
Executed 21/03/45 near Almelo age 23
Orphaned son of T/L Robert and T/L Emily Hood
Lewisham, S. London
Unmarried 12/08/44
Brother of Robert Hood (Essex)
Uncle of Mrs Sally Brown & Mrs Mary Williams
Headstone inscription at Almelo Cemetery; no additional inscription. Tablet by monument at execution site reads (In Dutch) ” GERALD HOOD, RAF AIRMAN, EXECUTED BY THE INVADERS”
Living relatives; Mrs Sally Brown, Mrs Mary Williams, Mr & Mrs G Smales and family, Essex.

BOMB AIMER
Pilot Officer 55792 Benjamin Ramsden (RAF)

Killed in crash age 31 (Headstone and CWGC states age incorrectly as 35)
Son of Leonard and Annie Ramsden
Wyke, Bradford, Yorkshire
Brother of Eddie
Husband of Marjorie
Father of Anne
Headstone inscription at Hardenberg cemetery; refers to above listing of relatives.
Also commemorated on St Marys Church War Memorial, Wyke Bradford.
Living relatives; Daughter, Mrs Anne Merritt and family, East Yorkshire.

WIRELESS OPERATOR
Flight Sergeant 1316752 Laurence Roy Watts (RAFVR)

Killed in crash age 23
Son of Herbert and Florence Watts
Fawler, Oxfordshire
Unmarried 12/08/44
Brother of Denise Pilfold.
Headstone inscription at Hardenberg cemetery; “GREATER LOVE HATH NO MAN THAN THIS, THAT A MAN LAY DOWN HIS LIFE FOR HIS FRIENDS.”
Known living relatives; Laurence Pilfold (nephew)

FLIGHT ENGINEER
Flight Sergeant 1367061 John A. Downie (RAFVR)

Baled out & evaded (Hengelo) age 31
Died >2000 Kilmarnock Ayrshire
Son of (N/K)
Kilmarnock, Ayrshire.
Husband of Jean (no children)
Brother of Alex
Living relatives; Ayrshire?

MID-UPPER GUNNER
Flight Sergeant 1502966 Robert Stanley Williams (RAFVR)

Killed in crash age 25
Son of Mary Ethel Williams
Queensferry, Flintshire, North Wales
Unmarried 12/08/44
Brother of Hilda and Mary
Headstone inscription at Hardenberg cemetery; “GOD’S GREATEST GIFT, REMEMBRANCE, YOUR LOVING MOTHER.”
Living Relatives: Mrs Pauline Ellis & family, North Wales.

Oorlogsgraven van het Gemenebest Oude Gemeentelijke Begraafplaats Hardenberg

Navigeer naar: begraafplaats

Lancaster